Hemgjord yoghurt <3

Enkelt och super gott!!!
 
Egengjord yoghurt med rostade pumpakärnor och solrosfrön. Till det lite blåbär och en skvätt honung.


Detta använde jag till min yoghurt:
KORKEN glasburk från ikea 1,8 liter
Stek termometer
1,5 liter opastöriserad mjölk direkt från bonden
Gryta i rostfritt
Rostfri vispskål 
Liten tallrik
Yoghurt som starter. (Arlas ekologiska mild yoghurt använde jag)
En Ugn
 
 
 
Så här gör du:
 
 
1. Häll i mjölken i grytan, sätt på full värme och i med stektermometern. När stektermometern visar 95 grader ta av grytan från plattan.
 
 
2. Häll över mjölken i glasburken och i med termometern. Låt sedan mjölken stå och svalna det tar några timmar. Jag brukar börja göra yoghurten runt sex - sju på kvällskanten så att den ska hinna svalna innan jag hoppar i säng. 


 
2. När termometern visar 43 grader några centimeter från ytan (cirka 3cm ) häll över lite av mjölken i en vispskål och häll sedan i något mer än en deciliter av din valda yoghurt och blanda runt. Häll sedan tillbaks blandningen i glasburken där resterande mjölk finns. Blanda igen.
( När du ser att termometern börjar närma sig 43 grader sätt då på din ugn på 55 grader)
 
3. När yoghurten är ordentligt blandad sätt in glasburken i nedre delen av ugnen, jag brukar sätta en liten tallrik över burken. Stäng sedan av ugnen.
 
4. Låt burken stå över natten i ugnen. På morgonen rör du runt yoghurten så den får fin konsistens. Ställ sedan in den i kylen och stäng locket. 

Yoghurten är sedan klar att ätas  <3
 
Smaken blir mild och god helt enkelt underbar!
 
 
 
 
 
Ursäkta eventuella stavfel i denna text då den skrev som hastigast ;)
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback